Persbericht: 7 februari 2022

Nieuwe stichting coördineert legging stolpersteine in hele stad Groningen

GRONINGEN – Stichting Stolpersteine Groningen coördineert voortaan het leggen van stolpersteine (struikelstenen) in de stad Groningen. De onlangs opgerichte stichting neemt tevens de taken over van de Stichting Stolpersteine Schilderswijk die binnenkort wordt opgeheven.

Stichting Stolpersteine Groningen heeft als voornaamste doel het ondersteunen van initiatieven om stolpersteine te leggen in de gehele gemeente Groningen. Iedereen kan daartoe een verzoek indienen via de website van de stichting www.stolpersteinegroningen.nl.
Het bestuur van de nieuwe Stichting Stolpersteine Groningen bestaat uit Philip Kluin (voorzitter), Ika Hotsma (secretaris en penningmeester), Harry Hollema, Herman Bröring en Marcel Wichgers
Het bestuur wordt geadviseerd door Douwe van der Bijl, Johan Sanders en Stefan van der Poel.

Gunther Demnig

In de stad Groningen is al een groot aantal stolpersteine gelegd, voor een deel op particulier initiatief. De meeste werden gelegd in de Schilderswijk dankzij de inzet van de Stichting Stolpersteine Schilderswijk. Deze stichting zal worden opgeheven.
Naar verwachting worden dit jaar in Groningen meerdere struikelstenen gelegd. Indien realiseerbaar zal de bedenker van het concept Gunther Demnig bij de eerstvolgende legging in april 2022 persoonlijk aanwezig zijn.

Onafhankelijk van de Stichting Stolpersteine Groningen worden op het voorplein van het voormalige Joodse bejaardentehuis Beth Zekenim aan de Schoolholm 38 stenen gelegd. Rond 5 mei worden de stenen officieel onthuld.

Messing plaatje

Stolpersteine zijn gedenkstenen met een messing plaatje waarin de naam van een slachtoffer van nazi-Duitsland gebeiteld is. Ook staan zijn of haar geboorte- en sterfdatum en plaats waar hij of zij is omgekomen vermeld. De stenen worden in de regel aangebracht in het trottoir voor de laatste verblijfplaats voordat hij werd opgepakt en gedeporteerd.

Stolpersteine zijn bedoeld om te herinneren aan de vele slachtoffers van het Naziregime zodat hun namen niet in de mist van de tijd verdwijnen. De eerste stenen werden in 1992 gelegd in Keulen.

Sprekende Stenen

De geschiedenis van alle 271 slachtoffers uit de Schilderswijk is vastgelegd in een fraai gedocumenteerd boek dat in de boekhandel verkrijgbaar is (Sprekende Stenen, EAN 9789023257646).

Informatie voor de pers
Meer informatie:

Philip Kluin (voorzitter Stichting Stolpersteine Groningen)
info@stolpersteinegroningen.nl